امروز : یکشنبه 25 آذر 1397 ساعت : 20:42:37
قم حرم اهل بیت (ع)
  • امام صادق(ع)مى فرماید:خداوندحرمى دارد که مکه است،رسول خدا(ص)حرمى دارد که مدینه است،على(ع)حرمى دارد که کوفه است و ما هم حرمى داریم که قم است و بزودى یکى از اولادمن در آن دفن مى شود که هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب میشود
ساعت

قم پس از انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام بارها از بزرگی و عظمت قم و مردمان آن سخن گفتند و حق آنان را در پیروزی این انقلاب بزرگ پاس داشتند.

بیانات امام نشانگر عمق عشق و ارادتش به قم و اهالی آن بود که در بخش نخست، آن چه در تجلیل و بزرگی این مردمان بود گذشت، در این بخش، سخنان آن حضرت پس از انقلاب اسلامی درج شده است.

حکم تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه علیها السلام

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجهالاسلام آقای حاج شیخ احمد مولائی دامت افاضاته
بدین وسیله، جناب عالی به سرپرستی و تولیت آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منصوب می شوید که ضمناً در کلیات کارها و امور مربوطه با جناب حجهالاسلام آقای حاج شیخ احمد آذری قمی و آقایان حاج سید محمود طباطبائی و حاج آقا مجتبی طباطبائی أیدهم الله تعالی مشورت نمائید. از خدای تعالی ادامه توفیقات همگان را خواستارم.(۱)

روح الله الموسوی الخمینی

حکم موقوفات آستانه مقدسه

بسمه تعالی
محضر مقدس رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت آیهالله العظمی امام خمینی – مدظله العالی
چنان چه خاطر مبارک مستحضر است آستانه مقدسه فاطمه معصومه علیها السلام در رژیم سابق، تحت نظر اوقاف اداره می شده و سال هاست به همین منوال بوده، ولی اکنون در دوران جمهوری اسلامی با توجه به این که شهر مذهبی قم مرکز تشیّع و حوزه عظیم علمیه می باشد و این حوزه مقدسه روز به روز، رو به توسعه است، فعالیت خود را به صورت مستقل از سازمان اوقاف و سایر ارگان های اداری دنبال نموده تا بهتر از قبل بتواند به وظایف مهم خود عمل کند و این امر مستلزم امر مبارک و اظهار نظر آن حضرت می باشد.

خادم آستانه مقدسه قم – احمد مولایی ۲۹ / ۵ / ۱۳۵۹

* * *

بسمه تعالی
«آستانه مقدس قم و موقوفات مربوط به آن، از اوقاف جداست و مستقلاً تحت نظر فقیه باید اداره شود.»(۲)

روح الله الموسوی الخمینی

ایجاد سدّ آب برای قم

امام در حکمی به حجهالاسلام حسن صانعی (مسئول بنیاد ۱۵ خرداد) یادآوری می کنند:
«… امیدوارم جناب عالی در مقابل خدمات بسیار ارزنده مردم قم، مردم شهر خون و قیام و شهادت و ایثار، با ایجاد سدی بزرگ بتوانید به این شهر مقدس کمک نمایید و گزارش پیشرفت کار را به این جانب بدهید.»(۳)

سرعت عمل در بنای سد

امام در پاسخ نامه حجهالاسلام حسن صانعی درباره سد ۱۵ خرداد می فرماید:
«با توجه به محرومیت مردم قم و زحمات آنان در طول مبارزهبا طاغوت، سرعت عمل دربنای سد پانزدهم خرداد ضروریبه نظر می رسد.»(۴)

توطئه علیه قم

فاجعه کشتار حجاج بیت الله الحرام در مکه یکی از وقایع تلخ تاریخ معاصر است. امام خمینی رحمه الله در سخنرانی اول شهریور ۱۳۶۶ به بیان اینکه این فاجعه، توطئه ای ار پیش طراحی شده بود می پردازد و پس از بزرگداشت کعبه، رسوایی آل سعود را در هتک حرمت کعبه برمی شمارد از جمله می فرماید:
«می گویند که ایرانی ها می خواستند بیایند کعبه را آتش بزنند و قم را کعبه قرار بدهند، یک همچو حرف ابلهانه.»(۵)

* * *

امام در تاریخ ۲۹/۴/۱۳۶۷، خطاب به ملت ایران، به مناسبت سالگرد کشتار حجاج در مکه و قبول قطعنامه ۵۹۸ می فرماید:
«… حال مسلمانان باور می کنند که زائران ایرانی برای اشغال خانه خدا و حرم پیامبر قیام کرده اند و می خواهند کعبه را دزدیده، به قم ببرند…»(۶)

* * *

جامعهالزهرای قم

آقای سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، عضو هیأت امنای «جامعهالزهرا» مدرسه علمیه خواهران در قم، طی نامه ای به محضر امام خمینی، به تاریخ ۲۸/۲/۱۳۶۲، اعلام داشت:

«… احتراماً، درباره مکتب جامعهالزهرای قم به استحضار می رساند، پس از دستور حضرت عالی هیأت مؤسس و مدیره تشکیل گردیدند و تشریفات قانونی ثبتی به انجام رسید. هیأت مدیره مشغول تهیه مقدمات افتتاح جامعهالزهرا می باشند. فعلاً از نظر بودجه نیاز به تأمین اعتبار دارد…» ایشان در ادامه نامه، درخواست نموده اند اجازه داده شود از محل امکانات در اختیار بنیاد مستضعفان جهت تأمین نیازهای جامعهالزهرا استفاده شود.

امام خمینی در پاسخ، مرقوم فرموده اند:

بسمه تعالی
«جناب آقای نخست وزیر، بنیاد مستضعفان کلیه مخارج جامعهالزهرای قم را تأمین نماید.»

۳۰ اردیبهشت ۶۴
روح الله الموسوی الخمینی(۷)

* * *

تعیین هیئت مؤسس جامعهالزهراعلیها السلام

بسم الله الرحمن الرحیم
«از آن جا که علوم مطلقاً، خصوصاً علوم اسلامی، اختصاص به قشری دون قشری ندارد، و بانوان محترم ایران در طول انقلاب ثابت نمودند که همدوش مردان می توانند حتی در فعالیت های اجتماعی و سیاسی خدمت های ارزشمندی به اسلام و مسلمانان نمایند و در تربیت و تعلیم جامعه بزرگوار بانوان پیشتاز باشند و اکنون بحمدالله تعالی مؤسسه ای در شهر مقدس قم، شهر علم و جهاد، برای تعلیم و تربیت بانوان محترم در دست ساختمان است، و امید است با کوشش علمای اعلام و مدرسین حوزه علمیه قم – دامت برکاتهم – این مقصد اسلامی جامه عمل پوشد و در رشد فکری و شکوفا شدن دانش اسلامی بانوان قدم مؤثری باشد، لهذا حضرات حجج اسلام، آقایان: حاج شیخ علی مشکینی و موسوی اردبیلی و حاج شیخ احمد جنتی و حاج شیخ محمد فاضل و حاج شیخ محمدعلی شرعی و شیخ محمدرضا توسلی و حاج شیخ حسن صانعی – دامت افاضاتهم – را به عنوان هیأت مؤسس این مکتب خواهران تعیین نمودم، تا برای تعیین هیأت مدیره و تنظیم اساسنامه و تعیین نام مکتب و سایر امور مؤسسه اقدامات مقتضی را بنمایند. امید است با تأیید خداوند متعال و دعای حضرت بقیهالله – ارواحنا لمقدمه الفداء – این مؤسسه بتواند خدمت ارزنده ای به جامعه بانوان مسلمان و انقلابی ایران بنماید.»

۳۱ مرداد ۱۳۶۳ / ۲۴ ذی القعده ۱۴۰۴
روح الله الموسوی الخمینی(۸)

تعیین تکلیف مدارس علوم دینیه بانوان قم

بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک حضرت آیهالله العظمی امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

با تقدیم سلام، مدارس علوم دینیه بانوان و مراکز متفرقه ای که چنین هدفهایی را دنبال می کنند در قم با برنامه های مختلف مشغول فعالیت می باشند و امکان تأسیس چنین مؤسساتی هم در آینده می باشد. بعد از دستور حضرت عالی در این زمینه مبنی بر ایجاد و طرح و برنامه ریزی، مراجعات متعددی از طرف برخی از این واحدها شده است که تا تمام کار ساختمانی مؤسسه جامعهالزهرا، تکلیف چنین مدارس و مؤسساتی چیست؟

هیأت مؤسس تعیین شده از طرف حضرت عالی معتقد است که مؤسساتو مدارس علوم دینیه بانوان در قم با برنامه ریزی هماهنگ و واحد زیرنظر مؤسسه جامعهالزهراء اداره شود. چرا که در غیر این صورت اشکالاتیپیش می آید که در برخی موارد پیش آمده است. نظر مبارک را در اینزمینه خواستاریم. هیأت مؤسس جامعهالزهراء قم – ۱۹/۶/۶۳ – ۱۶ذی الحجه الحرام ۱۴۰۴

بسم الله الرحمن الرحیم
«نظر این جانب همان است که مرقوم شده است. قبل از اتمام جامعهالزهراء، تمام مدارس بانوان در قم با برنامه واحد، تحت نظر هیأت محترم مؤسسه جامعهالزهراء به کار خود ادامه دهند که مشکلاتی پیش نیاید و اختلاف سلیقه ها موجب تشتت و تفرقه نشود، و پس از اتمام، تمام بانوان محترم در آن جا به تحصیل خود ادامه می دهند. ان شاءالله تعالی موفق باشید در این خدمت به اسلام و کشور و بانوان محترم. والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته.»

۲۴ ذی الحجهالحرام ۱۴۰۴ / ۲۹ شهریور ۱۳۶۳
روح الله الموسوی الخمینی(۹)

محضر مقدس رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیهالله العظمی امام خمینی – مدظله العالی

با تقدیم سلام و ادای تحیات، به استحضار عالی می رساند در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی به منظور جلوگیری از حیف و میل موقوفات و نذورات برخی از بقاع متبرکه و اماکن مقدسه، حضرت عالی مستقیماً یا توسط دفتر محترم به بعضی از آقایان اجازه فرموده اید که مسئولیت اداره اماکن مذکور و موقوفات مربوطه را عهده دار شوند. اکنون بحمدالله قوانین و مقررات مربوطه به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای محترم نگهبان رسیده و آیین نامه های آن تدوین و تصویب گردیده است، و در متن قانون، آستان قدس رضوی علیه السلام و آستانه مقدسه حضرت معصومه علیها السلام و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و حضرت احمدبن موسی علیه السلام شاهچراغ شیراز که متولیان آن مستقیماً از سوی جناب عالی منصوب گردیده اند، مستثنی شده اند. در صورتی که اجازه فرمایید اماکن مقدسه دیگر نیز کماکان تحت تولیت آن سروران معظم اداره شوند، البته برابر مقررات می توانند به عنوان امین از طرف این سازمان نیز انجام وظیفه نمایند. به هر حال نظر، نظر مبارک است، هرگونه دستور فرمایید عمل خواهد شد.

۴/۹/۶۵
– سیدمهدی امام جمارانی – نماینده امام
و سرپرست سازمان حج و اوقاف و امور خیریه

بسمه تعالی
«با حفظ جهات شرعیه و حیثیت اشخاص، مطابق مقررات و قانون عمل شود.» ۲۶ ع ۲ – ۸ دی ۶۵روح الله الموسوی الخمینی(۱۰)

تشکر امام خمینی رحمه الله از تولیت آستانه مقدسه

آقای احمد مولایی، تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه علیها السلام در شهر قم، طی نامه ای به تاریخ ۶/۹/۱۳۶۵ به محضر امام خمینی، گزارشی از میزان کمک های آن آستانه به امر احداث سد ۱۵ خرداد که حسب الامر امام خمینی تحویل سرپرست بنیاد ۱۵ خرداد شده است را تقدیم نموده است. امام خمینی در ذیل گزارش مزبور چنین مرقوم فرموده اند:

بسمه تعالی
«کمکی که از آستان مقدسه حضرت معصومه – سلام الله علیها – به این امر حیاتی برای قم نمودید، موجب تشکر و قدردانی است. ان شاءالله تعالی موفق باشید.»(۱۱)

۹ دی ۶۵
روح الله الموسوی الخمینی

کمک برای احداث ساختمان کتاب خانه آیهالله مرعشی

بسم الله الرحمن الرحیم
«جناب آقای موسوی، نخست وزیر محترم – ایّده الله تعالی –

کتاب خانه حضرت آیهالله آقای نجفی مرعشی – دامت برکاته – از کتاب خانه های کم نظیر و شاید بتوان گفت بی نظیر ایران است. کتب نفیس اعاظم شیعه و کتاب های منحصر به فرد و خطی آن از ذخایر فرهنگ غنی اسلام و ایران می باشد.

از قرار اطلاع مرکز حفاظت آنها به گونه ای نیست که کتاب ها مصون از خطر باشد و محیط مطالعه برای مشتاقان کتاب بسیار کوچک است.

جناب عالی موظف می باشید آن چه را که آن کتاب خانه احتیاج دارد به بهترین وجه فراهم آورید. جناب حجهالاسلام آقای حاج سید محمود مرعشی نجفی که خود از خبرگان و شایستگان در امر کتابشناسی و کتاب و شناخت محیطی مناسب برای حفظ کتاب است، بهترین فردی است که می تواند شما را در این امر یاری دهد. ان شاءالله هرچه زودتر با ساخته شدن بنایی در خور اسلام و انقلاب و حوزه علمیه قم، قدمی مفید در راه رشد تعالیم اسلام برداشته شود. روشن است آنچه در این زمینه ساخته می شود اختیارش با حضرت آیهالله آقای نجفی مرعشی و یا فردی است که ایشان تعیین نمایند. توفیق جنابعالی را از خداوند متعال خواستارم.(۱۲) والسلام علیکم»

۲۴/۱۲/۶۷
روح الله الموسوی الخمینی

نصب تصاویر شهداء در میادین شهر قم

محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی – روحی له الفداء –

سلام علیکم. محترماً، به استحضار عالی می رسانم، بر حسب اظهارات افسران کارشناس تصادفات پلیس راه ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران، تصاویر شهدای معظم روحانیت از ابتدای نهضت اسلامی تا پیروزی انقلاب و همچنین شهدای گرانقدر جنگ تحمیلی که در کنار برادران خود با نثار جان به دیدار معبود شتافته اند در وسط بزرگراه تهران – قم(۱۳) نصب گردیده و علی رغم این که از لحاظ تبلیغاتی بسیار مؤثر است و بیانگر شرکت مستقیم جامعه عزیز روحانیت در سراسر تاریخ انقلاب می باشد، لکن این تصاویر، توجه رانندگان را به خود جلب نموده و موجب بروز تصادفات زیادی گردیده و می گردد، علی هذا مستدعی است نظریه حضرت عالی را در این زمینه امر به ابلاغ فرمایند تا به همان نحو اجرای امر شود. در پایان، طول عمر همراه با سلامتی برای آن امام بزرگوار [را] از درگاه ایزدمنان مسئلت نموده و امیدوارم سایه پرمهر و محبت آن امام همام را بر سر جامعه مسلمین جهان و همچنین این سازمان مستضعف مستدام بدارد. ان شاءالله.

سرباز کوچک شما: علی اکبر آشتیانی – ۲۶/۱/۶۸

بسمه تعالی
«عکس ها را از بزرگراه جمع نموده و در صورتی که از نظر کارشناسان تصادفات اشکالی نداشته باشد در میادین شهر قمنصب نمایند.»(۱۴)

روح الله الموسوی الخمینی

معرفت آموزی از قم

نامه تاریخی امام خمینی به گورباچف یکی از فرازهای ارزشمند تاریخ انقلاب است. امام در بخشی از این نامه نظر به اهمیت جایگاه قم در تحصیل عرفان، جلوه ای از ضرورت درس آموزی از مکتب قم را یادآور می شوند:

«حقیقت علم همانا وجودی است مجرد از ماده، و هرگونه اندیشه از ماده منزه است و به احکام ماده محکوم نخواهد شد.

دیگر شما را خسته نمی کنم و از کتب عرفا و بخصوص محی الدین ابن عربی(۱۵) نام نمی برم؛ که اگر خواستید از مباحث این بزرگ مهر مطلع گردید، تنی چند از خبرگان تیزهوش خود را که در این گونه مسائل قویاً دست دارند، راهی قم گردانید، تا پس از چند سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریک تر زموی منازل معرفت آگاه گردند، که بدون این سفر آگاهی از آن امکان ندارد.»(۱۶)

نوید آمدن به قم

امام در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، در جمع گروهی از طلّاب حوزه علمیه قم، در مدرسه علوی تهران، نوید بازگشت به قم را به آنان می دهد:
«من ان شاء الله بعد از چند روز دیگر می آیم خدمت شما به قم، ان شاء الله آن جا در خدمتتان خواهم بود.(۱۷)

حرم اهل بیت علیهم السلام

امام در پیامی به ملت ایران در نهم اسفند ۱۳۵۷ هنگام ترک تهران به مقصد قم چنین می فرماید:
«در این موقع که قصد تشرف به قم – حرم اهل بیت علیهم السلام – را دارم لازم است از ملت بزرگ ایران عموماً تشکر نمایم.»(۱۸)

موافقان اسلام

امام در ۱۵ فروردین ۱۳۵۸، در جمع مدیران و معاونان دبیرستان های قم، درباره رفراندم جمهوری اسلامی فرمود:
در قم که ما بودیم، آمدند گفتند که یک زنی تقلب کرده است و تقریباً شاید این هشتاد رأیی که در قم انداختند یک مقداریش هم راجع به آن تقلب می شود و گرنه قمی [ها] صد در صد موافق اسلام هستند. قمی نمی شود مخالف اسلام باشد.»(۱۹)

مسجد جمکران

بسمه تعالی
در تاریخ ۱۷/۲/۵۸ پس از مذاکرات و تشکیل جلسات که اعضای هیأت امنا و مدیره مسجد مقدس صاحب الزمان در جمکران با جناب حجهالاسلام آقای شیخ محمد یزدی و سایر مقامات روحانی مسئول حوزه علمیه قم داشته و تبادل افکار نمودند، برای مسائل ذیل تصمیمات مرقوم پیشنهاد شد و تصویب گردید که اقدام به اجرای آن شود:

۱٫ با توجه به اقبال روزافزون مردم به مسجد مقدس صاحب الزمان در جمکران، باید امور حفاظت و رفاه زائران بیش از گذشته مورد توجه قرارگیرد و طرح های جالب و اصلاحی بسیار کامل، که مورد نظر هیأت امنا و مدیره نیز بوده، به فوری با رعایت الأهم فالأهم به مرحله اجرا در آید.

۲٫ کمک های مردم که به عنوان کمک به ساختمان و عملیات عمرانی و به عنوان نذورات و هدایا می باشد باید فقط در یک شماره حساب به نام مسجد باشد و فقط یک دفتر هم در مسجد جهت دریافت این وجوه باشد، و شماره حسابی که جدیداً ظرف شش – هفت ماهه اخیر به نام خدمه سابق مسجد افتتاح شده بسته شود، و همچنین دفتری که جهت اخذ هدایا در مسجد – غیر از دفتر مسجد – باز نموده اند نیز تعطیل گردد.

۳٫ باتوجه به این که مسجد مقدس جمکران یادگاری عظیم از حضرت ولی عصر – ارواحنا فداه – بوده و آن سرور امر به ساختن آن مسجد و توجه به آن نموده اند – طبق روایت شیخ صدوق رضوان الله علیه – بنابراین، وقف عام محسوب شده و امر تولیت آن با حاکم شرع بوده و اداره آن زیر نظر حاکم شرع با هیأتی از عدول مؤمنین و ثقات مطلع امین و علاقه مند به آن جناب علیه السلام باید باشد؛ و کلیه اموال و عواید حاصله باید با حفظ مصالح مسجد دقیقاً صرف عمران و توسعه و رفع نیازمندی های آن مکان توسط هیأت مذکور شود؛ و اعضای این هیأت صرف نظر از عشق به خدمت در راه اسلام، سزاوار است که این خدمت را افتخاری انجام دهند و همان طور که در گذشته افتخاری بوده، در این زمان هم که نهال مقدس جمهوری اسلامی شروع به رشد نموده، با اقتدار بیش تر به این خدمت افتخاری خود ادامه دهند و در برابر حاکم شرع، جوابگوی جزئی و کلی حساب ها و عملیات انجام شده باشند. ضمناً روابط اداری با اوقاف جمهوری اسلامی توسط این هیأت انجام می گیرد و در مقابل مسائل اداری، چه اوقاف و چه سایر ادارات کشور، نیز این هیأت جوابگو خواهد بود.

۴٫ طرح سابق هیأت امنا در رده توسعه و عمران مسجد که قسمتی از آن انجام شده و مابقی طبق پیش بینی عبارتند از:
الف) ایجاد یک بیمارستان به نام امام عصرعلیه السلام جهت درمان مستضعفین.
ب) احداث سیصد اتاق زائرسرا در اطراف میادین، جهت رفاه بیش تر زائرین.
ج) توسعه کامل مسجد از مقطع شمالی و شرقی، که به مقام قدیمی مسجد لطمه ای وارد نیاورد، طبق نقشه موجود.
د) تکمیل ساختمان های موجود و توسعه وضوخانه ها، به همان نقشه، به سرعت اجرا شود و برای تأمین بودجه به همان نَهج سابق، با جلب نظر نیکوکاران اقدام نمایند.

۵٫ دو نفر از اعضای هیأت امنای قبل به نام آقایان حاج محمدعلی زندیه و حاج مهدی اقبالیان استعفا داده اند و اعضای هیأت عامل و امین جدید – پس از استعفا – به این شرح است:

آقایان: حاج سید علی اکبر موسوی یزدی، حاج سید عبدالحسین میرحجازی – حاج قدرت الله لطیفی، حاج مهدی جعفریان و حاج غلامرضا تجلی.

۶٫ کارمندان و کارکنان مسجد، چون در رفتار و سوابق آنان عمل خلافی مشاهده نشده، به حال خود برقرار و به خدمت مشغول باشند و فقط حسابدار به نام آقای سید نصرالله برقعی عوض شود؛ و کارکنان به میزان نیازمندی، طبق تصویب هیأت، افزایش یابد.

شورای رسیدگی به امور مسجد مقدس جمکران قم: حاج سید علی اکبر موسوی، حاج سید عبدالحسین میرحجازی، حاج قدرت الله لطیفی، حاج مهدی جعفریان، حاج غلامرضا تجلی، محمد محمدی گیلانی، حسین راستی کاشانی، الاقل علی مشکینی، محمد یزدی و یک امضای ناخوانا.

بسمه تعالی
«آن چه را حضرات آقایان مدرسین تصویب کرده اند، مورد تأیید اینجانب می باشد. روح الله الموسوی الخمینی»(۲۰)

جوسازی بیگانگان در قم

امام در سخنرانی مورخه ۲۸/۹/۱۳۵۸، درباره شکست قدرت افسانه ای ابرقدرتها، شایعه ای را یادآور می شوند که هنگام اسارت گروگان های آمریکا در ایران، منتشر بوده است:

«… کراراً برای ما آمدند گفتند که، می نوشتند، از خارج هم می نوشتند که چتر بازها بناست که از آن بالا بیایند بالای سر سفارت، از آن بالا یک دوایی بریزند و بیهوش کنند همه را و بیایند پایین و همه را ببرند و در قم هم می خواهند بیایند و شما را بربایند. حتی بعضی ها آمده بودند به من می گفتند که شما نمانید این جا شب، خوب آقا، این شعر است که اینها می گویند.»(۲۱)

غائله بیگانگان در قم

از آنجا که قم پایگاه انقلاب اسلامی است، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان درسدد غائله آفرینی و توطئه در این مرکز مهم برآمدند. امام با هوشیاری از توطئه دشمن در بیاناتشان به مواردی از غائله آفرینی ها اشاره می فرماید.

امام در سخنرانی ۱۸/۹/۱۳۵۸، با اشاره به غائله آفرینی و توطئه گری آمریکا در قم فرمود:

«در همین قم بنا داشتند که یک غائله درست کنند، منتهی موفق نشدند [غائله ای ایجاد کنند] که ریشه دار بشود؛ برای این که قم به آن وضع نبود.»(۲۲)

نیز در سخنرانی روز بعد، فرمود:
«… یک گروه بی خبر از خدا، بی خبر از اسلام، خائن به کشورما، غائله می خواهند به پا کنند، [در] قم می خواستند غائله به پا کنند. جمع شده بودند و حرفهای نامربوط زده بودند تا غائله ایجاد کنند و جلوگیری شد. رفتند آذربایجان غائله به پا کردند…».(۲۳)

نیز در سخنرانی دو روز بعد فرمود:
«… می خواهند ما را به خودمان مشغول بکنند،… حتی در قم، جار و جنجال پیدا بشود.»(۲۴)

* * *

همچنین در جایی دیگر از بیاناتشان می فرماید:

«این ریشه های فاسدی که در مملکت هست، و این توطئه هایی که در همه جا هست، مجال نمی دهد که یک فکر اساسی بشود و آن فکرهای اساسی که می شود پیاده بشود… قم که مرکز علم است و مرکز اسلام است یک وقت می بینید که یک همچو توطئه ای که هست که این توطئه مربوط به قم تنها نبوده است. در همان حالی که قم یک همچون مسائلی بوده، تبریز هم در همان حال بوده و از یک دست بوده یعنی توطئه بوده… الان هم این آشفتگی تازه ای که در قم و در تبریز تحقق پیدا کرد برای این است که آن قدمی که می خواهند باز ملت بردارند که تعیین رئیس جمهور است این را نگذارند.»(۲۵)

* * *

امام در ۱۵/۹/۱۳۵۸، درباره ناآرامی های به وجود آمده، پیامی صادر کرد. بخشی از این پیام مربوط به بلوایی است که توسط عده ای آشوب طلب در قم برپا شد و یک جوان در منزل آیهالله شریعتمداری به قتل رسید. امام در اینپیام می فرمود:

«…به مراجع عظیم الشأن و علمای اعلام احترام گذارید. برادران بدانند که فاجعه ای که در منزل حضرت آیهالله شریعتمداری پیش آمد به دست توطئه گرها است که باید محکوم شود و توجه داشته باشند که این نحو امور را توطئه گران تکرار نکنند.»(۲۶)

امام در بخشی از سخنرانی خود در تاریخ ۱۶/۹/۱۳۵۸، ایجاد آشوب هاییکه در سراسر کشور پیش آمد، را به آمریکا نسبت می دهد و در خصوص قمبیان می دارد:

«… آشوبی که در قم انجام شد باز به دست همان ها بود و آنها بودند که می خواستند نگذارند قانون اساسی تصویب شود.»(۲۷)

هشدار به آشوبگران

«ما برای این که آرامش در کشور باشد، به شما تعرّضی تاکنون نکرده ایم، لکن اگر ادامه پیدا بکند این شیطنت ها و این دسته بندی ها، چه در تهران و چه در قم و چه در مشهد و چه در سایر جاهای ایران، افراد شناخته شده توسط دادگاه ها خواسته خواهند شد.»(۲۸)

خانه آل محمد صلی الله علیه وآله وسلم

امام درباره حمله هوایی رژیم بعثی عراق به شهر مقدس قم فرمود:

«از یزیدیان انتظاری جز این نیست که به حریم کشور اسلامی ما و به ملت پیرو امام زمان – عجّل الله تعالی فرجه الشریف – و حتی به خانه آل محمد – صلی الله علیه و آله – یعنی قم تجاوز نمایند.»(۲۹)

—————————————————-

پی نوشت:
۱) این نامه در صحیفه امام چاپ نشده است. نگارنده، نامه را از آستانه مقدسه حضرت معصومه علیها السلام دریافت کرده است. تاریخ نامه: ۱۹/۱۲/۱۳۵۷٫
۲) صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۲۱۹٫
۳) همان، ج ۲۰، ص ۱۴۱، (در پاسخ به نامه ۱۶/۷/۱۳۶۵ مبنی بردرخواست ایجاد سدّ برای آب آشامیدنی قم).
۴) همان، ج ۲۱، ص ۱۳۹٫
۵) همان، ج ۲۰، ص ۳۷۰٫
۶) همان، ج ۲۱، ص ۸۱٫
۷) همان، ج ۱۹، ص ۲۶۵٫
۸) همان، ج ۱۹، ص ۱۷٫
۹) همان، ج ۱۹، ص ۷۵٫
۱۰) همان، ج ۲۰، ص ۱۷۸٫
۱۱) همان، ج ۲۰، ص ۱۷۹ (تاریخ ۹/۱۰/۱۳۶۵، ۲۷ ربیع الثانی ۱۴۰۷).
۱۲) همان، ج ۲۱، ص ۳۲۰٫
۱۳) میان دو خط رفت و برگشت اتوبان.
۱۴) همان، ج ۲۱، ص ۳۵۱٫
۱۵) پاره ای از نامه تاریخی امام خمینی به گورباچف.
۱۶) همان، ج ۲۱، ص ۲۲۵٫
۱۷) همان، ج ۶، ص ۲۳٫
۱۸) همان، ج ۶، ص ۲۶۱٫
۱۹) همان، ج ۶، ص ۴۷۴٫
۲۰) همان، ج ۷، ص ۱۹۵٫
۲۱) همان، ج ۱۱، ص ۳۳۸٫
۲۲) همان، ج ۱۱، ص ۲۰۰٫
۲۳) همان، ص ۲۰۶٫
۲۴) همان، ص ۲۱۲٫
۲۵) همان، ج ۱۲، ص ۴۹، سخنرانی، ۱۵/۱۰/۱۳۵۸٫
۲۶) همان، ج ۱۱، ص ۱۶۹٫
۲۷) همان، ج ۱۱، ص ۱۹۱٫
۲۸) همان، ج ۱۴، ص ۲۹۷٫
۲۹) همان، ج ۲۰، ص ۱۹۸٫

تمامی حقوق مادی و معنوی این تارنما متعلق به مجتمع اقامتی طوبی میباشد